søndag den 15. november 2009

! Black out !




Jeg var til min første yoga time EVER i dag. Sanjays moster (Bua - fars søster på Hindi) har været og er SÅ sød ved mig og det var hende, der inviterede mig med til en prøvetime hos Bikram Yoga her i Mumbai (til dem, der synes de kender navnet, så er det det sted jeg skulle have været i praktik i L.A. - ret komisk). Bikram yoga, også kaldet 'Hot Yoga' på disse kanter, er, som navnet implicerer, HOT!!! Et lokale svarende til det i ser på billedet, bare lidt mindre, der er opvarmet til omkring 40-45 grader C og med en luftfugtighed på op til 60-70%. Nu tænker de fleste nok, at der her er varmt nok i forvejen, og det har I ret i, men denne form for yoga "kræver" et ekstra varmt rum, for at (påstår de) musklerne varmes bedre op, man kan yde mere og komme dybere ind i stillingerne. Det, der er udfordringen for nybegyndere er ikke så meget 'vores' manglende smidighed og fleksible lemmer, men derimod i MEGET højere grad evnen til at klare varmen. Man siger, det tager omkring 4-5 gange før man kan gå igennem de 90 min. uden at blive rigtig dårlig, svimmel og kvalmefyldt af at anstrenge sig og trække vejret anderledes under så høje temperaturer.
Jeg havde prøvet mentalt at forberede mig på denne oplevelse, men var alligevel ret nervøs kl. 8.30 i morges (ja på en søndag, hva' gir I? Det er ikke sket I mange år..), da jeg begav mig afsted for at mødes med Bua. Alle, Sanjay, Bua og instruktøren, havde sagt til mig, at det eneste mål jeg måtte sætte for mig selv var at blive i rummet de 90 min.(jeg måtte ikke gå ud med mindre jeg skulle kaste op). Bare dette faktum gjorde mig lidt nervøs. Alligevel tænkte jeg; ja ja det er varmt, men jeg har altså kogt på stranden mange gange i 40 graders varme, og jeg kan godt kontrollere mit hoved. Jeg er blevet meget klogere!!! Der gik lige omkring 10 min., og så begyndte prikkerne for mine øjne. De der små sorte prikker, der starter som lidt flimmer på filmen, udvikler sig til store plamager og til sidst mørknes alt for ens øjne... SÅ var det ned og sidde! Jeg har oplevet lignende fornemmelse før, men aldrig så voldsomt! (Jo måske dengang jeg blev sparket i hoved...). Det varede næsten halvdelen af de 90 min., og hver gang jeg prøvede at rejse mig fik jeg tilbagefald, der tvang mig ned igen. Sidste halvdel af settet foregik siddende, liggende eller på knæene, hvilket gjorde mig i stand til at være med og udførte faktisk nogle af stillingerne okay og gennemførte alle. Det gode ved denne oplevelse er, at jeg trods mit lige-ved-og-næsten 'black out' er jeg blevet ret hooked og har virkelig lyst til at fortsætte og klare den igennem stående. Så nu er planen, at jeg skal derhen igen på tirsdag sammen med Bua til min 2. session, og så skal jeg have mit eget medlemskort og forhåbentlig begynde at tage timer selv og blive lidt sejere end min noget siddende præstation i dag:) Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det, men jeg føler (og håber på at det kommer til at holde stik), at dette meget vel kan gå hen og blive en herlig og perfekt sport for mig. Det er godt for dit ydre såvel som dit indre, og de siger, at man lærer at kontrollere sig selv, opnå et bedre 'state of mind' og en masse andre ret interessante og positive ting....;);) Det fede er i øvrigt, at der åbner en Bikram Yoga i København snart, så jeg kan komme hjem og fortsætte med forhåbentlig nogle af jer;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar