onsdag den 16. december 2009

Søndagsshopping i Colaba 13.12.09

Colaba ligger i syd Mumbai (jeg bor i Andheri Nord) og det er det område med flest tourister og det dyreste real estate, og det var også her terror angrebene fandt sted i November sidste år. Hvad der også er i Colaba er fantastisk accessory shopping, HVIS man altså har den rette hudfarve. For tourister er det stadig billigt i forhold til priser hjemme, men de kan finde på at lægge 200% oveni den pris de ville kræve af en inder. Jeg er nok noget af det mest ikke-inder du kan komme i nærheden af (ej det passer ik, jeg så en albino mand på turen), men det gode ved mig er, at jeg næsten altid er mandsopdækket når jeg shopper steder hvor man kan prutte om prisen. Jahaan og Sweta har for lang tid siden sagt, at de ville tage mig med til de gode shoppesteder efter awardshowet, og nu blev det ført ud i livet her i søndags:) Vi mødtes om eftermiddagen på Andheri Station og tog toget til Colaba Cause Way (det kan godt være det hedder Cross way, men udtalelse er ikke altid helt, som stavemåde med denne her accent). Det var fantastisk at prøve at køre i tog. Jeg kan godt lide at prøve alle de ting de "normale" indere gør, og ikke kun leve som dem der har tjenere og chauffør (selvom man nu hurtigt vender sig til alt det). Jeg ville ønske jeg ku' ha' taget et billede i toget, men det blev først på vej hjem da der var mindre folk, eller sku jeg sige kvinder. Vognene er opdelt i mande og kvinde fordi som Sweta forklarede mig "ellers ville kvinderne aldrig få en plads at sidde på (tror det er ret crowded i de mande-vogne...). Der er simpelthen situationer, hvor jeg er så LIDT tourist, at det bare ikke går med det kamera (Péngyou, du kender det fra Goa), men jeg sir jer. Det var et flot syn i det tog. Proppet med kvinder i alle aldre og størrelser i de FLOTTESTE farver, de fleste i Saree. Når indiske kvinder klær sig på, så gør de det altså med manér!
Vi stod af ved endestationen Church Gate og tog en taxa et lille stykke til målet. En fantastisk accessories shopping gade, der lod til bare at blive ved og ved. Inden vi kastede os ud i det hele, tog pigerne mig med ned til vandet til Gateway of India, nr.2 billede. Det er den oprindelig havneport, hvor al handel med omverdenen foregik mens båd stadig var nr 1 transportation of goods. Her så vi også The Taj - dog "kun" hotellet, hvilket var et af de steder der også blev ramt sidste år ved angrebene. Herefer gik den med shopping de næste par timer (nok ikke engang så lang tid) og jeg fik hurtigt fyldt hele tasken med diverse godter:).
Lige pludselig stod jeg foran en café jeg kendte og alligevel aldrig havde besøgt... Det var 'Leopolds' det berømte hæng ud sted fra min ynglingsbog 'Shantaram' og desværre også et mål for sidste års terror attacks. De startede ved Leopolds og skød ind i caféen. Derefter fortsatte de ned af den gade i ser på billede nr. 3 og ned mod Taj Hotel. Herefter var der flere bygninger der blev ramt - jeg kan ikke huske det præcise antal, men mener det var en 5-6 stykker.
Efter en god omgang shopping var det tid til en velfortjent pause. Tror pigerne var lidt i chok over min entusiasme og måtte holde mig lidt tilbage til sidst, ellers var det gået galt;) Vi gik en et sted og fik Chai og Idli (rund ris agtig brød/bold, man dypper i en lækker suppe/sovs og coconut chutney) og jeg fik saddo doza (hård madpandekage med samme tilbehør som til Idli). Til slut gik vi igen ned til vandet og dette var nok min favoritdel af turen. Langs promenaden i Colaba er der et ordenligt stenfortov med lys hele vejen fra start til slut. Det er en ret lang strækning nok en 3 km el mer og det er formet som en bue, så det ligner en kæde af lys - heraf navnet 'queens necklace'. Det er virkelig hyggeligt og smukt at sidde der om aftenen og der er en helt speciel stemning. Der er masser af mennesker; kærestepar, vennegrupper, familier osv. der samles og sidder og hygger, spiser eller går tur langs vandet. Vi sad her og snakkede (nr 4 billede) lidt tid inden vi begav os mod stationen igen. På vej hjem var der lidt mere roligt i toget, og her insisterede jeg på at vi tog billede af Sweta og jeg (nr.1) der spiser 'Frankie'. Det er første gang jeg har fået Frankie, men forhåbentlig ikke sidste - pandekagebrød med salat eller kartoffelfyld, selvfølgelig godt krydret;):)

1 kommentar: